Thuiswerken

Gepubliceerd op 3 december 2020 om 13:43

- Geschreven door Aimée van ASRdesigns.

 

WE ZIJN ER WEER – THUISWERKEN 2.0

 

Begin dit jaar hadden veel van ons een nieuwe uitdaging erbij, namelijk héél veel thuis zijn. Thuis is voor de meeste mensen een fijne plek, maar als naast je basis ook je werkplek, je sportplek en nog veel meer wordt. Dan kunnen er irritaties ontstaan, worden overgangen vager, ervaren we meer stress en daar worden we simpelweg niet gelukkiger van. We hadden het overleefd, maar nu met de nieuwe maatregelen zitten we nóg een keer thuis!

Sinds maart werk ik aan zowel mijn PhD in de kinderoncologie, als aan mijn webshop www.asrdesigns.com elke dag (incl. weekend) thuis. Ik heb daarom soms wel weken waarin ik ~80u thuis zit te werken. Hier enkele tips die mij geholpen hebben.

 

  1. Creëer je werkplek. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Met twee volwassenen en soms ook nog kinderen in een kleiner ruimte, het is een uitdaging! Probeer in ieder geval een vaste plek te creëren. Eettafel, aan de bar of in een comfy stoel. Als jij daar goed kan werken, prima! Belangrijk is in ieder geval één plek te kiezen. Een plek waar je je werkspullen zo dichtbij mogelijk kan houden en waar het stopcontact dichtbij zit. Tip: Probeer niet in je slaapkamer. Onze hersenen associëren namelijk automatisch een ruimte met een activiteit. Werken in de slaapkamer kan dus je slaap verstoren! 
  2. Koop wat leuks voor je thuis-office. De leukste tip die ik je kan geven. Narigheid is er al genoeg, koop iets leuks wat jouw werkplek ook leuker maakt. Een plantje, een laptophouder, een stylische doos waar je de papieren in kan opruimen, die pennen of dat etuitje van de Hema die je al zo lang ziet liggen. Koop het en leg het neer in je nieuwe werkplek. Dit maakt het zoveel beter om er weer te gaan zitten.
  3. Zet die wekker! Probeer zoveel mogelijk vaste tijden te behouden. Als je niet om 9u hoeft te beginnen kan het zo makkelijk zijn om het ook niet te doen. Als jij efficiënter bent tussen 10 en 6 (en werk laat dat toe), lekker doen natuurlijk. Het punt is om regelmaat en structuur te krijgen, probeer dus wel tijden te kiezen en je dan daaraan te houden. Probeer ook voordat je 's ochtends begint even tijd voor jezelf te nemen. Ga niet van bed naar werk, maar kleed je aan, ontbijt, lees je krantje en begin dan pas met werken 
  4. Planning. De ene zet het liefst alles per uur op papier de andere per week of liever helemaal niet. Feit is dat dingen die op papier staan, wel uit je hoofd weg zijn! Zo werken onze hersenen nou eenmaal. Daarom 3 tips voor alle 'type planners'

Tip1: Probeer een "mid-range planning" te maken. Dit is een planning voor een paar maanden (3-6 maanden, afhankelijk van taken). Wat moet je binnen deze maanden echt af hebben? Probeer dit op te delen in goed gedefinieerde deeltaken en deze vervolgens per halve maanden in te delen. Zodanig dat je aan het einde van de maanden de hoofdtaak af hebt. Kijk aan het begin van je week hier even naar, en go!
Tip2: Je hoeft niet echt uur voor uur de week te plannen (persoonlijk brengt dat mij meer stress dan dat het weghaalt). Probeer wel op te schrijven wat deze week af moet. Dit kunnen zowel de belangrijke taken als de vervelende 'e-mails beantwoorden' taken zijn. Op deze manier behoud je flexibiliteit op welke dag en welk uur je wat wilt doen maar zorg je wel dat je niet taken vergeet. Plus, je kan afstrepen en niets is zo fijn en motiverend als je lijstje kleiner zien worden. (Extra tip: zet daarom ook een aantal simpele taken op het lijstje). Zeker in deze tijd waarin je je motivatie toch iets meer uit jezelf moet halen!

Tip3: Focus je niet op de volledige lijst, maar op de taak waar je op dat moment aan werkt.

  1. Telefoon weg! (Lees: Instagram, facebook, Pinterest, Whatsapp, je favoriete spel) Social media is erop gemaakt om ons verslaafd te houden en tsja, het lukt ze aardig goed. Probeer daarom de afleiding simpelweg te 'verstoppen' door je telefoon weg te leggen of melding uit te zetten. Lukt dit niet, probeer het dan te gebruiken als een "traktatie" Als je dit en dat af hebt, mag je even kijken. Dit zorgt er ook voor dat je sneller werkt. Win-win!
  2. Voel je niet schuldig als het een dag niet gaat! Het is niet makkelijk en soms zijn we het allemaal gewoon even helemaal zat. Hebben we er geen zin in en lukt het ook gewoon niet. Als je werk het toelaat, probeer dan ook gewoon even niks te doen zodat je misschien over een paar uur of de volgende dag weer kan knallen. Kan dat niet, doe dan wat je kan en voel je absoluut niet schuldig dat het niet zo soepel gaat. Maak misschien pauzes iets langer zodat de tijd die zit je iets beter kan concentreren. Iedereen heeft dat soms zo'n dag en iedereen zal het begrijpen.
  3. Neem vaak wat kortere pauzes. Loop even rond, spring op en neer of doe een dansje (Ja dat doe ik dus echt) Niemand ziet je nu tochJ.  Zet een lied aan en zing uit volle borst mee. Het helpt om even te ontspannen. 
  4. Praat! Leef je met anderen in 1 ruimte? Praat dan goed met elkaar. Zeg wat je dwarszit of als je even ruimte nodig hebt. Zowel voor werk als privé. Het is een extra uitdaging om zoveel bij elkaar te zijn, dus probeer ook samen een weg te vinden. Zijn je kinderen te druk, vraag dan of iemand het even uurtje kan overnemen. Iedereen begrijpt dat het in deze tijden soms allemaal wat teveel is en ja iedereen heeft soms wat hulp nodig. Durf te vragen!

 

Buiten dit alles, geniet gewoon een beetje! Er is nog genoeg moois en alles komt weer goed. 

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.